Szardínia - Olaszország (2001)

Debrecenböl indulva az út Livorno-ba - Szlovénián keresztül - 1350 km, ezt megállás nélkül 110-es tempóval 17 óra alatt lehet teljesíteni, de idöben az osztrák irány sem gyorsabb, mivel arra valamivel hosszabb a túra. Tavaly nem a megszokott Livorno-Olbia kompot választottuk, Cagliari-ba hajóztunk át. Ez az út nem 7-8, hanem 20-22 óra. Kabin bérlése nélkül kicsit hosszú (mi nem béreltünk), de legalább kipihentem az egész éjszakás vezetés fáradalmait. A komp így utószezonban viszonylag olcsó volt, 1 autó/2 ember oda-vissza még 40.000.- Ft. sem volt. Mindenkinek merem ajánlani Szardínián a kempingezést, 20-40 km-ként található belölük, utószezonban (2 fö/sátor/autó) 20-25 DEM körül van 1 éjszaka, a komfortra pedig nem lehet panasz, mi többet is próbáltunk. Ilyenkor a kihasználtság is 10% körül van. Az egész túra nem volt benne 2 kilóban, a kaját itthonról vittük, de hazafelé még megálltunk Velencében is.
Mesélnék még a placcokról, amiket próbáltam a 3 túra alatt:
- CHIA (Cagliaritól kb.40 km D-DNY-i irányban): - déli fekvésü öböl, leginkább a délröl fújó szelekben javaslom (libeccio,mezzogiorno, sirocco), de ha mistral vagy ponente fúj, akkor pöffös viszonyokat produkáló öbölböl kisurfozva a nyílt vízen meglehetösen embert próbáló viszonyokkal találkozhatunk. A másik lehetöség mistral esetén, hogy a parton tovább autózva kb. 30 km-t megállunk Teulada elött, ott már keresztben fúj a partra a szél.
- CAPO MANNU, Funtana di Meiga (Oristanotól kb. 40 km. É-i irányban): - nyugati fekvésü partszakasz, ide NY-ról a ponente vagy ÉNY-ról a mistral fúj be. Ha itt rendesen fúj a szél, akkor túlzás nélkül állíthatom, hogy ez Európa egyik legjobb wave placca. Ha beindul általában 3-5 napig fúj, a hullámok 5 méterre már 1 nap után megnönek. Megfigyelhetö, hogy a brandungban külföldiek nem is nagyon próbálkoznak, inkább csak a homeboyok.
- PORTO POLLO (Olbiától 20-30 km-re NY-i irányban): a fekvéséröl nincs mit írnom, a neten böséges információk találhatók képekkel illusztrálva. Itt is a NY-i és É-i szelek fújnak be, hullám nincs. Esetleg még annyit, hogy a Porto Pollo-i öböl másik oldalán található Porto Liscia, ez vadkempinges placc, ahonnan minket még nem zavartak el 1-szer sem. Arra kell odafigyelni, hogy ivóvíz nincs Liscia-n azt vinni kell magatokkal, egyébként tökéletes héder-flaszter.
Általánosságban azt javaslom Szardíniával kapcsolatban, hogy érdemes tájékozódni a várható idöjárásról és menni a szél után. Mert a déli szelek nem feltétlenül fújnak a nyugat vagy északi parton, de ez fordítva is lehetséges, pl. Porto Pollo-n 5-el kenik, amíg mások Chia-n a strandolással vannak elfoglalva szél hiányában. A sziget meglátogtását elsösorban elö- és utószezonban ajánlom. Igaz nyáron még magam sem voltam ott, de statisztikák is kevés szelet mutatnak júliusra és augusztusra, másrészt igen nagy a tömeg, ha nincs a kompra elöre foglalásunk akkor 2-3 napos várakozás lehet az eredmény, amire volt már élö példa. Nem beszélve a húzósra növekvö árakról, értve ezalatt a kompot és a kempinget.
Az idöjárásról annyit, hogy a sziget északi és déli fele (370 km) között is nagy különbség van. Mi a novemberi túránk alkalmával a középsö részeken a völgyekben még deresedést is láttunk, Chia-n viszont még fürdönadrágban is mentünk, a víz 19-20 fokos volt. Söt még az éjszakai sátorban alváshoz sem kellett síoverállt felvenni. A tenger vize januárban a leghidegebb, akkor 12-13 fokos. Sokan szeretnénk ilyet itthon márciusban, amikor fele ilyenben hömérsékletüben fagyoskodunk. Amennyiben kérdés lenne Szardíniával kapcsolatban állok mindenki szíves rendelkezésére.